Přirozeným během bez zranění ???

Když jsem začal pracovat v obchodě s barefoot obuví v Liberci, tak jsem se přirozeně začal zajímat více o své zdeformované nohy z klasických bot. Značka vivobarefoot měla donedávna svého certifikovaného kouče přirozeného běhu Leeho Saxbyho.

klasika

 

Shlédl jsem pár videí od Leeho a přečetl pár článků a oblíbil si jeho jednoduchost, ke které lidi směřuje. Běhání nebere jako hrozbu, ale jako dovednost. Doporučuje mít mezi zemí a chodidlem toho co nejméně, aneb proč jsem vyměnil klasické boty za barefootky. S kolegou Pavlem z obchodu jsme se občas natočili při běhu a dali si zpětnou vazbu o tom, jak kdo běhá a co zlepšit. Což vidím jako nejlepší možnost, jak poznat své chyby. Setkal jsem se s běžci (včetně sebe), kteří si mysleli, že běhají přes přední část chodidla. Až na kameře a fotografiích bylo vše krásně vidět.

Proč se při běhu zhruba 80% BĚŽCŮ/ROK zraní ?

Díky odtlumeným botám zvládneme běžet přes patu, ale pata není tlumičem nárazů, proto se všechny nárazy přesouvají do našeho těla. Což dle mého vede ke zranění. V 60.letech, kdy začal být moderní výraz jogging, přišly na trh i odtlumené boty. Výrobci se (prý) domnívali, že se zrychlí běh tím, že se díky tlumeným botám protáhne krok. Jogging je zrychlená chůze, kdy se dopadá na patu, což vede ke zraněním.Jirkaa

 

Sprintoval jsem, z fotky je krásně vidět dopad na patu, což v té rychlosti pěkně přenáší všechny nárazy do těla 

(rok 2011). 

Klinika zdravého běhu ?

Kamarád Pavel z obchodu Bosá noha se rozhodl udělat si kurz certifikovaného trenéra přirozeného běhu pod vedením Leeho Saxbyho. S radostí jsem přijal funkci pokusného králíka, co se týče koučování ohledně mého strnulého běhu 🙂

V roce 2011 jsem uběhl maratón (42,125km) a po maratónu jsem intenzivněji trénoval, než mě začali bolet kolena, jako by to bylo včéra, kdy jsem se pod kopcem zastavil a řekl si, že si dám pauzu. Nevěděl jsem čím to je, ale věděl jsem, že zdraví mám jen jedno.

MPAAB0616

Bylo pro mě nepochopitelné, jak Kenští běžci dokáží za dvě hodiny uběhnout vzdálenost maratonu při tempu, které je pro mě jako běžet sprintem.

Nezapojují tolik svaly, ale využívají sílu gravitace a „nožního tlumiče“

Uvědomil jsem si při kurzu, jak neefektivně využívám gravitaci země a svou podélnou klenbu, která funguje jako pružina a tlumič nárazů. Už delší dobu díky přechodu na barefoot boty běhám přes přední část nohy, ale stále cítím, že to není ono. Že se spíše unavuji a stále nejsem dost uvolněný, což z videa je vše vidět.

  1. Ruce zatnuté, prý jsou propojeny ruce s nohama, takže ani ony se nemůžou pořádně uvolnit.

  2. Podélná klenba málo elastická, což znamená, že ji moc jako pružinu nevyužívám, spíše tahám nohy svaly, tím se rychleji unavuji.

  3. Pro větší efektivitu a šetrnost kyčlí při běhu neopisuji jakousi kružnici (kopání se do zadku), spíše za sebou tahám nohy.

Je to legrační vidět sebe sama běžet 😀

Proto, kdo rádi běháte a chcete se zlepšit, rozhodně doporučuji oslovit Bosou nohu v Liberci, nebo v Praze obchod Naboso, kde mají běžeckou kliniku.

Děkuji Pavlovi, že jsem mohl být pokusným králíkem na kterém si vyzkoušel jednoduché cviky, které jsou velmi efektivní a zase mě posunul blíž k přirozenějšímu běhu.

Teď už jen to nejzábavnější, zkoušet to 🙂

Uvolněná a dokonale zvládnutá technika je známkou mistrovství v každém sportu, proto buďte s tímto posledním bodem trpěliví – bude vás to stát čas a úsilí.

Ještě na závěr jednoduchá mantra běhu od Leeho.

  1. Držení těla
  2. uvolněnost
  3. rytmus

Ať Vám to běhá s radostí.

 

Share Button

Více článků na stejné téma :-)

One thought on “Přirozeným během bez zranění ???

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *